Guide: 7 genveje til sundt og stærkt hår

Sundt og stærkt hår ser godt ud og booster selvtilliden. Her har vi samlet 7 konkrete tips til, hvordan du får styr på lokkerne, så du altid kan være den bedste version af dig selv.

Sponsoreret: Det er blevet vinter, og dit hår reagerer på det – det ligner og føles måske som om nogen har sat strøm til det. Mange oplever at få tørt, statisk hår når sommervarmen forsvinder og temperaturerne falder. Bare rolig, med den korrekte pleje kan du nemt forebygge og behandle dine lokker, så du får en smuk og sund frisure.

Charme, selvtillid og lækkert hår – det hænger sammen! Det er meget forskelligt hvilket slags hår man har, om det er tyndt eller tykt, kort eller langt eller hvilket farve det har. De fleste har dog en del hår på hovedet, og drømmer om at få et stærkt, sundt og glansfuldt hår som i reklamerne. Ens hår betyder meget for ens look, fremtoning og ikke mindst ens velvære. Følg derfor denne guide, kom et skridt tættere på drømmen og få lækkert, sundt og smukt hår. 

Hårtab hos kvinder

Nogle kvinder oplever hårtab, hvilket ikke er sjovt, da ens hår betyder meget for ens velvære. Det er der ikke noget at sige til, da det er synligt. Det kan let påvirke en, da man ønsker et flot, velplejet hår i en vel sat frisure, så man ser sund og frisk ud. 

Hårtab hos kvinder forekommer oftest når man kommer op i alderen, men oplever du hårtab mens du er ung, kan det være et tydeligt tegn på, at der er noget der ikke er som det bør være i din krop. Der kan være forskellige årsager til dette, såsom vitaminmangel, stress, hormonel ubalance eller stofskifteproblemer. I modsætning til kvinder skyldes hårtab hos mænd ofte en arvelighed, hvorfor skaldethed også er mere acceptabelt for og hos mænd.

Læs også:  Alt, du skal vide om menstruation: Her er svarene på alle dine spørgsmål om menstruation!

Oplever du hårtab og er du blevet mere tyndhåret er der heldigvis en række ting du selv kan gøre for at styrke og nære det – og så får det tilmed håret til at se sundt og stærkt ud!

#1. Børst dit hår  

Først og fremmest er det en god idé, at du børster dit hår inden du vasker det, så det ikke er filtret, og dermed nemmere bliver rent når shampooen kommer i – tag en lille (man behøver slet ikke så meget) klat shampoo og lad den side i, i et minuts tid så det får mulighed for at arbejde alt snavset ud. Bruger du balsam, hvilket er en god ide, skal det sidde lidt længere tid i håret. Husk at balsam kun må kommes i spidserne.

# 2. Undgå brandvarmt vand

Du bør vaske dit hår i lunkent vand og ikke i brandvarmt vand, da det meget varme vand udtørrer og slider dit hår og din hovedbund. Slut gerne badet og hårvasken af med koldt vand, da det lukker for hårstrået, så det efterlades blankt. Husk i det hele taget at skylle håret godt igennem, så al shampoo og balsam er renset ud. 

# 3. Vask ikke dit hår for ofte

Vask kun dit hår maksimalt  2 – 3 gange ugentligt, da det slider unødvendigt på håret. Du kan sagtens nøjes med at skylle dit hår, det skal bare vendes til det. Har du tendens til meget fedtet hår, og kan ikke lade være med at vaske det ofte, så anvend en mild shampoo.

#4. Når håret skal tørre

Tør dit hår forsigtigt efter endt bad. Pres så meget vand du kan ud af håret med dine hænder og så vidt det er muligt så undgå, at bruge en føntørrer. Dit hår har bedst af at lufttørre, men det kan være lidt svært især om vinteren. Indstil derfor din hårtørrer på laveste varme og hold den så langt væk fra håret som muligt. 

Læs også:  Tøjvask: Er det virkelig nødvendigt at vaske dit tøj, hver gang du har haft det på?

I det hele taget er det en rigtig god idé at beskytte håret mod varme, så anvend et varmebeskyttende produkt inden du føntørrer, krøller eller glatter håret.

#5. Brug vitaminer til håret

Drømmer du om smukt, sundt og glansfuldt hår – ja, selvfølgelig, det gør de fleste. Ens hår udgør nemlig en stor del af ens look og ens personlige fremtoning. 

Dit hår har lige som dig og din krop, brug for vitaminer. Betacaroten, C-vitaminer og B-vitaminer er for eksempel en af de vigtigste ingredienser når det kommer til smukt, sundt og kraftfuldt hår. Derudover kan det være en rigtig god idé at supplere med andre vitaminer, mineraler og kosttilskud, såsom zink, selen og omega 3 fedtsyrer. De er især gavnlige når det kommer til skæl og tør hovedbund. 

Ønsker du at booste dit hår og give det ekstra næring, så det får naturlig styrke og glans, kan du give det lidt kærlig hjælp på vejen. Læs mere om de bedste vitaminer til håret her.

#6: Få klippet spidserne jævnligt

Ens hårs spidser er dem der hurtigst tørre ud, og det kan være med til at give et kedeligt, usundt look. Få derfor dine spidser klippet jævnligt – hver sjette til ottende uge – så de ikke spalter og bliver udtørret. Du kan sagtens nøjes med kun at få klippet en centimeter af per gang, da ens hår i gennemsnit vokser 10 – 12 millimeter om måneden. På den måde holder du også din frisure ved lige. 

#7: Fra tørt, livløst hår til sundt, velplejet hår

Der findes forskellige typer hår, så du bør gøre dig nogle overvejelser i forhold til dit hår, hvilken type det er og dermed hvilke produkter du skal anvende. Derudover er der mange ting som kan påvirke håret, såsom hvad du spiser, vejret, ens hormonelle balance og medicin. 

Læs også:  Indretning: 5 tips til et minimalistisk soveværelse med plads til ro

Find derfor ud af hvilken type hår du har, er det krøllet, glat, kruset eller noget helt fjerde. Hertil kan du booste det med forskellige vitaminer og mineraler som beskrevet tidligere, udvælge produkter der matcher dit hår, så du bedst muligt passer på det og så det bliver smukt, sundt og glansfuldt. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like